Twee dagen kwijt aan administratie

Een mkb’er is maandelijks twee volle werkdagen kwijt aan het doen van administratie wat dus ten koste gaat van zijn belangrijkste werkzaamheden. Dat stelt het Finse softwarebedrijf Basware op basis van onderzoek onder eigenaren en werknemers in verschillende landen.

In het beantwoorden van vragen van leveranciers en klanten gaat de meeste tijd zitten. Daarover doet een kleine ondernemer gemiddeld 2 uur en 19 minuten. Ook zijn activiteiten zoals het opstellen, aanpassen en verzenden van facturen erg tijdrovend.

Veel gebeurt manueel

Zo'n 64 procent van de Europese mkb-bedrijven stuurt nog handmatig een rekening naar hun klanten. In de VS gaat het om 40 procent van de ondernemingen.

Bijna de helft van directeuren van mkb-bedrijven in Europa zegt geen duidelijke prodedure te hebben voor het afhandelen van facturen. In Amerika ligt dat percentage wat lager. Volgens de directeuren doet een Europees bedrijf er zo'n acht dagen over om een rekening te betalen. Amerikaanse bedrijven voldoen de factuur in vier dagen. Maar de ondervraagde medewerkers zeggen dat dit een paar dagen langer duurt.

Deze resultaten staan in schril contrast met eerder onderzoek. Daaruit bleek dat rekeningen van grote Nederlandse bedrijven gemiddeld pas na 63 dagen worden betaald.

Meer automatiseren

Volgens Basware doen bedrijven er goed aan meer te automatiseren, omdat medewerkers veel tijd kwijt zouden zijn aan werkzaamheden die niet binnen hun takenpakket liggen. “Door het automatiseren van de financiële processen verlicht het MKB de druk op zijn medewerkers, wordt het aantal handmatige fouten gereduceerd", laat het Basware weten.

Het onderzoek is in opdracht van Basware uitgevoerd. Er zijn 558 eigenaren en ruim 1300 werknemers ondervraagd in Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Zweden, Duitsland, België en Nederland.