Nieuwe maatregelen autobelastingen

 

  • Met ingang van 1 januari 2016 gaan auto’s met een uitstoot onder de 50 gram per kilometer het halve tarief voor de motorrijtuigenbelasting betalen.

  • Zakelijke nulemissie-auto’s krijgen in 2016 bij privégebruik een bijtelling van 7 procent.

  • Volledig elektrische auto’s vallen niet meer onder de huidige 4 procent regeling.  

 

“Door de steeds voortgaande technologische ontwikkelingen en daardoor dalende gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s dalen de inkomsten uit de BPM”, schrijft Wiebes in zijn wijzigingsnota. “Deze ontwikkelingen worden daarom doorvertaald door het aanscherpen van de CO2-grenzen in de tariefschijven en dieseltoeslag.” Dit met bedoeling om gelijke tred te houden met de technologische ontwikkelingen. De maatregelen zijn niet bedoeld om meer belasting op te halen, aangezien de budgettaire opbrengst van de BPM voor 2016 op het niveau van 2015 wordt gehandhaafd.  

 

Motorrijtuigenbelasting belangrijke punten:

 

  • De vrijstelling in de MRB voor auto’s met CO2-uitstoot van niet hoger dan 50 gram per kilometer komt te vervallen.

  • De fiscale stimulans voor nulemissie- en ultrazuinige auto’s blijft bestaan.

  • Voor elektrische auto’s blijft de correctie in de MRB voor het gewicht van het accupakket (125 kg) in 2016 ongewijzigd.

 

Bijtellingspercentages belangrijke punten:

 

De bijtelling voor privégebruik van een ‘auto van de zaak’ gaat er in 2016 als volgt uitzien:

  • nulemissie-auto’s: een bijtelling van 7 procent

  • auto’s met een CO2-uitstoot van hoger dan 0 gr/km maar niet hoger dan 50 gr/km: bijtelling van 14 procent

  • auto’s met een CO2-uitstoot van hoger dan 50 gr/km maar niet hoger dan 79 gr/km: bijtelling van 20 procent. In 2015 geldt voor auto’s met een CO2-uitstoot hoger dan 50 maar niet hoger dan 82 gr/km een bijtelling van 14 procent.

  • auto’s met een CO2-uitstoot van hoger dan 79 gr/km maar niet hoger dan 110 gr/km: bijtelling van 25 procent

  • voor auto’s met een CO2-uitstoot hoger dan 110 gr/km blijft het bijtellingspercentage 25 procent.

Auto’s die in theorie zuinig zijn, maar zich in de praktijk niet altijd als zodanig onderscheiden, zijn de oorzaak van deze verwachte aanpassing van de bijtelling. Bijvoorbeeld plugin-hybride auto’s, die voorzien zijn van een elektrische (hulp)motor, maar ook gewoon op benzine kunnen worden gereden. Zakelijke rijders, wees gewaarschuwd!!

oktober 2014