LinkedIn-groepen, kun je er iets mee?

LinkedIn is bij uitstek het netwerk voor professionals. De mensen die zich daar met elkaar verbinden, worden dagelijks op de hoogte gehouden van de nieuwe ontwikkelingen bij hun volgers. Bijzonder populair zijn ook de groepen, de Groups.

Wat is een groep?
Voor een groep moeten de deelnemers zich apart aanmelden. Er zijn groepen over allerlei onderwerpen. Uiteraard kun jij ook jouw eigen groep starten en deze onder de aandacht van uw relaties brengen. De leden van de groep kunnen met elkaar discussiëren over specifieke onderwerpen en/of elkaar op ideeën brengen. Deze groepen zijn net als de andere contacten minder geschikt voor direct commerciële activiteiten. Als je je daaraan bezondigt, haken de meeste mensen snel af. Wat kun je er wél mee?

Welk soort groepen bestaan er?
Voor ondernemers
Je kunt een eigen lokale netwerkgroep (Networking Group) oprichten. Bijvoorbeeld: ‘Zakendoen in Twente’ of: ‘Ondernemerscontact Zeist-Zuid’. Dit is een manier om in contact te komen met ondernemers in jouw regio.

Voor professionals
Stel, je zit in de softwarebranche en je levert diensten waarmee gebruikers computernetwerken kunnen monitoren en beveiligen. Dan is het mogelijk om een groep over dit onderwerp te starten (Professional Group). je kunt een bepaalde stelling verdedigen, vragen stellen of juist antwoord geven en zo laten zien dat je de juiste kennis in huis hebt. Je maakt zo’n groep dus eigenlijk voor collega’s in de branche.

En voor bedrijven
Stel, je levert verpakkingsmachines. Dan kun je een groep voor de gebruikers oprichten (Corporate Group). Daar kan men vragen stellen, gebruikerstips geven, enz. Voor jou is het bijkomend voordeel dat je je klanten verder kunt helpen én kunt zien wat hun bezighoudt.

Stuur deelnemers door naar je website
Je kunt een korte reactie of antwoord schrijven in een groep en vervolgens verwijzen naar je website. Geef dan aan dat men daar over het onderwerp meer informatie kan vinden. Let op. Plaats geen link naar directe commerciële informatie.

Maak reclame voor jouw groep
Natuurlijk kun je via LinkedIn op de door jouw opgerichte groep attenderen, maar er zijn meer mogelijkheden. Vermeld de groep in je nieuwsbrieven, op je website, in je e-mailondertekening en op je visitekaartjes.

Inschrijvers zijn herkenbaar, omdat ze een profiel op LinkedIn hebben. Je kunt ze dan bellen en zoiets zeggen als: “Ik zie dat u interesse heeft in [onderwerp]. Heeft u vragen? Ik help u graag.” Veelal is deze laatste actie niet eens nodig. Wanneer je zelf leidend bent in een discussiegroep en zinvolle dingen zegt gaat men jouw zien als een opinieleider en komen de deelnemers vanzelf naar je toe.

Zelf aan een groep deelnemen
Als je zelf een groep start, zul je die groep moeten onderhouden en uitbouwen. Je kunt ook zelf lid van groepen worden. Check eens wat jouw concurrenten en belangrijke klanten doen. Hebben zij eigen groepen? Van welke groepen zijn zij lid?