Hoe krijg ik mijn geld terug als klant afspraak niet nakomt?"

Waar heeft u recht op als een opdrachtnemer zelf voortijdig een contract beëindigt omdat de verwachtingen niet waargemaakt kunnen worden. Kunt u al uw geld terugkrijgen?

"Ik heb een bedrijf in de arm genomen om mijn website beter vindbaar te maken. Hier heb ik een redelijk bedrag voor betaald, voor een periode van zes maanden. Het contract met dit bedrijf is door de opdrachtnemer na drie maanden beëindigd omdat de verwachtingen niet waargemaakt konden worden. Ik wil mijn geld terug omdat ik niks aan de dienstverlening van dit bedrijf heb gehad. Waar heb ik recht op?"

Bauco van der MeulenAdvies van Bauco van der Meulen, adviseur bij De Zaak en eigenaar van adviespraktijk MMC in Amstelveen:
Wat hierbij van belang is, is de vraag of er een inspanningsverplichting of een resultaatverplichting is afgesproken.

Als er een inspanningsverplichting is afgesproken, heeft u alleen recht op teruggave van het teveel betaalde bedrag voor de periode van drie maanden dat het bedrijf niet meer voor u gewerkt heeft. Tenzij u kunt aantonen dat het bedrijf geen enkele inspanning voor u heeft verricht. Dan kunt u het totale bedrag dat u heeft betaald, terugvorderen.

Is u van tevoren enig resultaat gegarandeerd (resultaatverplichting), dan kunt u het volledige bedrag terugvorderen.

Let op! Als u geld terugvordert, doe dit dan altijd per aangetekende brief.

Bron: De Zaak