Gaat uw website wel met zijn tijd mee?

Het gebruik van internet op mobiele apparaten, zoals laptops, smartphones of tabletcomputers, neemt sterk toe. En doordat er steeds vaker mobiel van internet gebruik wordt gemaakt, wordt er ook meer verkocht via die kanalen.
Het merendeel van de ondernemers heeft echter (nog) geen mobiele strategie, zo blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau. De Zaak helpt u op weg.

De desktop computer is weliswaar nog altijd het meest gebruikte apparaat voor internettoegang in huishoudens, maar het zal niet lang meer duren voordat de laptop en/of tablet de koppositie overneemt. Naast laptop en tablet vertoont ook het gebruik van de smartphone een sterke stijging als het gaat om internettoegang. In vijf jaar steeg het internetgebruik van mobiele telefoons in Nederland van 19% naar 50%.

De opkomst van mobiel internet
Het aantal mensen met een smartphone in Europa zal in de komende jaren toenemen naar 70% (onderzoek Forrester). De verwachting is dan ook dat binnen nu en vijf jaar het gebruik van het zogenoemde ‘mobiel internet' groter zal zijn dan het aantal mensen dat via een desktop het internet op gaat.  

Daarnaast is het aantal gebruikers van een tabletcomputer sinds eind 2011 gestegen van een miljoen naar 2,8 miljoen (Intomart Gfk).

Bron: ING Economisch Bureau
Bron: ING Economsich Bureau

Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken dat Bol.com sinds kort een website heeft speciaal geschikt voor weergave op smartphones en tablets. Het online warenhuis heeft daar een goede reden voor: het aandeel klanten dat via mobiel internet winkelt, verdubbelde sinds begin van dit jaar tot 7,9%. Bol.com verwacht nog voor het eind van dit jaar meer dan één miljoen bezoekers via mobiel internet.

Toekomst
Uit het onderzoek van ING Economisch Bureau blijkt dat de helft van de ondernemers het eens is met de stelling dat ‘mobiel ondernemen de toekomst is in Nederland'. Ook is meer dan de helft ervan overtuigd dat mobiel ondernemen steeds belangrijker wordt voor het eigen bedrijf. Of het echter tot meer omzet zal leiden, wordt door een groot aantal ondernemers betwijfeld.

Mobiele strategie
Ondanks het feit dat alle tekenen erop wijzen dat mobiel ondernemen de toekomst heeft, blijkt nog maar 16% van de ondernemers een mobiele strategie voor het bedrijf ontwikkeld te hebben. Ondernemers geven uiteenlopende redenen op voor het ontbreken van een mobiele strategie. Van ‘tijdgebrek' tot het geloof dat ‘het geen toegevoegde waarde heeft'.     

Van de ondernemers die wel een mobiele strategie voor hun bedrijf hebben, heeft meer dan de helft (55%) de website aangepast voor gebruik met een smartphone. Een kwart van hen heeft apps voor klanten ontwikkeld. En een kwart verkoopt inmiddels producten/diensten via een mobiele website.

Redenen voor een mobiele strategie

    Biedt een extra afzetkanaal
    Levert een groter klantbereik
    Onderscheidend ten opzichte van concurrentie  
    Meer verkoop – 5 tot 10% meer omzet mogelijk
    Efficiënter werken (app voor intern gebruik)

Hoe ontwikkel je een mobiele strategie?

1.    Bepaal de waarde voor uw doelgroep
Stel uzelf de volgende vragen:

    Is het nuttig?
    Zijn er al apps of mobiele websites die hetzelfde doen?
    Welke toegevoegde waarde biedt een mobiele strategie voor uw bedrijf/merk?

2.    Bepaal de doelgroep
Onderzoek of uw doelgroep baat heeft bij een app of mobiele website. Behoren uw klanten tot de zogenoemde ‘early adopters'? Zijn zij constant in de weer met hun smartphone?
Of zijn uw klanten meer het soort mensen dat zich rustig thuis oriënteert met folders?
Is uw bedrijf meer b-to-b actief?
Een app voor intern gebruik (bijvoorbeeld voor het verkoopteam of monteurs) kan aanzienlijk goedkoper uitvallen, omdat slechts een merk smartphone of tablet wordt gebruikt.

3.    Maak een keuze: app of website?
Aandachtspunten app
- moet ontwikkeld worden voor meerdere platforms (iOS, Android, Windows)
- 40% tot 60% duurder dan een mobiele website
- heldere interactieve beelden en gebruikerservaring
- hoge prestaties op het gebied van snelheid en betrouwbaarheid
- moet ook zonder internetverbinding te gebruiken zijn
- benut capaciteiten toestel (denk aan gps; social media e.d.)
- toegang tot andere applicaties op toestel (adresboek).

 
Aandachtspunten mobiele website
- moet geschikt zijn voor weergave op smartphone en pc
- 40 tot 60% goedkoper dan een app
- moet regelmatig worden geüpdate
- kan in korte tijd gebouwd worden (u kunt ook zelf aan de slag met mytaggle.nl)
- focus ligt op presentatie inhoud en veel minder op interactie
- laagdrempelig


Er is nog een derde mogelijkheid, namelijk in-app adverteren of een banner op een app van derden. In vergelijking met het (laten) ontwikkelen van een app of bouwen van een website is het aanzienlijk voordeliger. Het aantal apps waarbij dat mogelijk is, groeit nog steeds. Zo kunt u bijvoorbeeld bij een aantal apps van de ANWB adverteren.

Sommige ondernemers kiezen voor een hybride oplossing: app + mobiele website, Dat is bijvoorbeeld realiseerbaar met open source software als PhoneGap.

Bron: de Zaak