5 tips om spam aan te pakken

Ongevraagd e-mail verzenden is niet toegestaan. Dat niet wil zeggen dat u dan ook inderdaad geen spam meer ontvangt. Daar zijn heel andere maatregelen voor nodig. De grote boosdoener is vaak spam afkomstig uit het buitenland…..

Nederland loopt met zijn anti-spam wetgeving in internationaal verband voorop. En omdat de oorsprong van veel spamberichten in het buitenland ligt, is het effect van het spamverbod niet veel groter dan dat van een druppel op de gloeiende plaat.
De echte oorzaak wordt niet aangepakt. Er moet internationaal tegen spam worden opgetreden.

Vijf tips tegen spam

    Het beste is een aparte mailserver in gebruik te nemen die wordt aangesloten op alle computers. Van daaruit worden alle berichten naar de computers verstuurd. Vanuit beheersoogpunt is het veel makkelijker om die server adequaat te beveiligen, dan alle pc's van alle gebruikers. Immers, de laatsten sluiten met een zekere regelmaat USB-sticks en smartphones op hun computers aan, met alle risico's vandien.
    Wanneer u eenmaal een mailserver heeft, zorg er dan door middel van een firewall voor dat de mailserver ook de enige machine is die e-mail berichten uitstuurt (over het internet).
    Laat alle e-mail berichten op een centrale mailserver binnenkomen en daar scannen op virussen, vóórdat medewerkers de e-mail zelf kunnen 'ophalen' en lezen.  Op die manier wordt voorkomen dat personeel 'per ongeluk' een met een virus besmette bijlage opent.
    Overigens is een mailserver ook voor een eenmanszaak aan te raden.
    Het is echt van het grootste belang dat u uw browser regelmatig update, evenals de software die door browsers regelmatig wordt gebruikt, zoals Adobe Flash en Adobe Acrobat Reader.
    Wellicht ten overvloede: zorg dat er op elke pc een virusscanner draait. Een virusscanner die centraal wordt bijgehouden, heeft de voorkeur - op die manier hebben alle computers op het werk dezelfde beveiliging.

Speciaal e-mail adres voor ongevraagd berichten

Het kan natuurlijk zo zijn dat u toch ongevraagde e-mail wilt ontvangen, bijvoorbeeld van nieuwe leveranciers. U kunt daarvoor een speciaal e-mail adres beschikbaar stellen, dat u bij de contactgegevens van uw bedrijf vermeld. Het beste kunt u daar een gratis gmail of hotmail adres gebruiken. Op uw website geeft u expliciet aan voor wat voor soort berichten het e-mail adres wél en niet is bedoeld.

Bron: Spam, Aanpakken, tips, OAMKB, anti-spam, mailbox, e-mail